شنبه 3 فروردين 1398   15:10:39
امكانات صفحه
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • تعيين صفحه پيش فرض مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
  • آمار بازدید
    تعداد بازدید از سایت: 17523114
    تعداد بازدید این صفحه: 109277
    در امروز: 9013

نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
1397/10/12 چهارشنبه
گزارش خبری برنامه رادیویی در جستجو فردا ویژه اخرین اتفاقات پروژه قطار شهری کرج







به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان حملو نقل ریلی شهرداری کرج:

 برنامه رادیویی بانام در جستجوی فردا با هدف ایجاد فرصتی برای بررسی مسائل و مشکلات استان البرز روی موج رادیویی البرز قرار میگیرد تا نقش خود را در مورد مشکلات شهری و خواسته های مردم بخوبی ایفا نماید.

دربرنامه در جست و جوی فردا که ظهر سه شنبه 11 دی روی موج رادیویی قرار گرفت، میز گردی با حضور مهندس زارع رئیس شورای اسلامی شهرکرج ، دکتر کمالی زاده شهردار کلانشهر کرج و مهندس سجادی مدیر عامل شرکت سابیر پیمانکار پروژه خط 2 قطار شهری کرج پیرامون اتفاقات و اخرین وضعیت پروژه برگزار گردید تا مردم کرج از وضعیت قطار شهری یکی از خواسته های اساسی در بر طرف شدن معضل ترافیک آگاه شوند.
 

 

در ابتدا مهندس کمالی زاده شهردار کرج با بیان این که پروژه در دهه دوم بسر می برد و میتوان بطور کلی مشکلات این پروژه در به سرانجام نرسیدن را در یک آیتم منابع مالی دانست و اگر طبق زمانبندی پیش می رفتیم مردم کرج از نعمت مترو استفاده میکردند و در حال حاضر مردم یکی از خواسته و نیاز خود را راه اندازی این پروژه میدانند.

به لطف خدا با روی کار آمدن شورای پنجم پروژه خط 2 قطار شهری کرج دوباره راه اندازی شد و حدود 700 نفر در پروژه مشغول به کار می باشند. این پروژه با اولویت بندی فاز بندی شده، که فاز اول آن 45 متری گلشهر تا حدفاصل بوستان جهان در چهار راه طالقانی است تا بصورت متمرکز به بهره برداری برسیم.

کمالی زاده: در مورد تجهیزات و تاسیسات به مراحل خوبی رسیده ایم ، دو رام قطار خریداری شده و در کرج مستقر است _ ریل و ریل سوم و تامین کننده برق قطار ها جهت راه اندازی بخش اول پروژه خریداری شده و در انبار های پروژه قرار گرفته و کابل های مورد نیاز جهت انتقال برق به تونل ها خریداری شده تا دوسال آینده فاز نخست را به بهره برداری برسانیم.

در ادامه برنامه سجادی مدیر عامل شرکت سابیر پیمانکار پروژه خط 2 در مورد پروژه گفت:

در ماه های اخیر پروژه شتاب خیلی بیشتری گرفته و تشکر میکنم از شورای پنجم به خصوص دو عضو ناظر شورای اسلامی شهر کرج دکتر رسولی و دکتر خلیلی که با نگاه ویژه زمان گذاشته و با حضور دربخش های گوناگون، پروژه را در شرایط خوب قرار دادن تا در فضای مناسب خود قرار گیرد البته با شرایط ایده آل فاصله داریم اما بسمت بهتر شدن قدم برمیداریم.

سپس مهندس زارع رئیس شورای اسلامی شهرکرج نیز بیان کردند:

سیاست های شورای اسلامی شهرکرج در قالب این پروژه و در کل حمل و نقل عمومی شهر را بیان می کنم.

به سمت حمل ونقل عمومی با عوارض پایین برای مردم و عدالت محور قدم برمیداریم که این شعار بیشتر اعضا در دوره انتخابات بوده.

مهندس زارع: در موضوع قطار شهری نیز نگاه شورا ویژه است و در این موضوع با چند مشکل که مواجه بودیم، مانند چالش حقوقی بین کارفرما و پیمانکار پروژه و برای قطع همکاری پیش می رفت که با حضور شورا پنجم منجر به ادامه کار پیمانکار و ترمیم قیمت پیمان و بازنگری های قرارداد صورت گرفت .

موضوع بسیار مهم پروژه تامین منابع مالی بود که سه لایحه در شورا تصویب گردید و یکی از مهم ترین کار ها ایجاد زنجیره تامین منابع مالی تا بتوان وعده ها را عملی کنیم.نمونه این لوایح نیز تصویب 400 میلیلارد تومان اوراق مشارکت_ پرداخت بصورت تهاتری و جدید ترین مصوبه ایجاد مجتمع های ایستگاهی تا بتوان منابع قابل توجهی به پروژه تزریق کرد.

یکی ازدیگر اقدامات شورای پنجم برای اولین بار در بودجه 97 ده درصد بودجه که معادل 200 میلیارد تومان است را به قطار شهری کرج تخصیص دادند که نشان دهنده نگرش شورا برای پیشبرد این پروژه خواص بود.

در ادامه این میز گرد و اقدامات صورت گرفته پروژه کمالی زاده شهردار کرج توضیح دادند که از 400 میلیارد مصوبه اوراق 250میلیارد تومان موافقت سازمان های مربوطه گرفته شد و کارهای اداری آن انجام میشود.

کمالی زاده: قطار شهری را یکی از پروژه های سنگین و بزرگ زیر ساخت شهر و دارای بعد ملی دانست. در همین راستا به اتفاق شهردار های کلانشهرها به دیدار دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی رفتیم تا از مشکلات و موانع مالی بوجود آمده کمک مجلس شورای اسلامی را بگیریم. یکی از این موانع این بود که متاسفانه از 5 هزارو 500 میلیارد اوراق که به امر قطار شهری های کشور اختصاص داده شده تا الان یک ریال منتشر نشده است و این کلانشهر های کشور را با مشکل مواجه کرده است و یکی دیگر از اتفاق هایی که امسال افتاد این بود که اوراق مشارکت در بورس منتشر شود که این امر هزینه برای منتشر کننده افزایش میدهد.

کمالی زاده نیز در مورد اینکه احکام بودجه سال 96 را برای سال 98 تصویب و تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم تا در کمیسیون مربطه توصویب به صحن علنی مجلس برده شود تا این اتفاق باعث تحصیل در پروژه های عمرانی گردد که با رایزنی هایی که در سطح نمایندگان شهری،استانی و کلانشهر های کشور امیدواریم این اتفاق به سرانجام برسد.

 کمالی زاده به مردم کرج این نوید راهم داد که که تنها کلانشهری که در قالب بودجه 98 در کمیسیون مربوطه مجلس افزایش اعتبارش در رابطه با قطار شهری مصوب شد کرج بود که باعث افزایش 35 درصدی اعتبار می شود و به امید خدا در صحن علنی مجلس به تصویب برسد تا بخشی از هزینه ها در این لاین جبران شود.

شهردار کرج یکی دیگر از لاین های مالی در سفر ریاست جمهور تصویب شده بود که 187 میلیارد تومان بود که هنوز پرداخت نگردیده که با استاندار البرز مطرح کردیم و با پیگیری استانداری و نهاد های دیگر بتوانیم تزریق مالی به پروژه داشته باشیم.

همچنین یک مبلغ کوچکی برای اولین بار بصورت نقد اختصاص بدهیم تا پروژه پیشرفت بیشتری داشته باشد.

در پایان این میز گرد رادیویی:

سوال مردم بابت به چه علت در این مدت 12 ساله پروژه به بهره برداری نرسیده است را مهمانان پاسخ دادند.

سجادی مدیرعامل سابیر پیمانکار خط2 قطار شهری کرج اینگونه پاسخ داد که: دو مشکل جدی بطور کل میتوان بیان کرد، تامین منابع مالی به موازات پیشرفت پروژه صورت نگرفت و دیگری قرارداد ارزی بوده نیازمند تبدیل به ریالی که با تبدیل اشکالاتی داشته که پروژه در زمانبندی مناسب به سرانجام نرسیده.

مهندس زارع رئیس شورای اسلامی شهر کرج هم پیرو این سوال پاسخ دادند که یک پروژه اراده انجام میخواهد که به نظر من اراده برای حل و اجرای پروژه وجود نداشته، نه تنها این پروژه خاص بلکه در کل حمل و نقل عمومی شهر، اما شورای پنجم اراده بر این موضوع دارد و به گذشته برنمی گردد و روش هایی پیش خواهیم برد تا با مردم خوش قول باشد و مصمم هستیم پروژه قطار شهری کرج را پیش ببریم.

دیدگاه کمالی زاده شهردار کرج در مورد سوال مردم این بود که پروژه در شرایط و زمانهای مختلف درگیر مسائل سیاسی کشور می شود و فاینانس که باید صورت میگرفته انجام نشده، قرارداد از ارزی به ریالی تبدیل و تورم برای قرارداد مشکل ایجاد میکند نقدینگی پروژه پایین می آید به تهاتر روی آورده میشود این مسائل زمان می برد باعث طولانی شدن زمان بهره برداری می گردد.

در پایان مهمانان میز گرد با بیان اینکه در این زمان با تعامل، همت و تلاش تمام ارکان پروژه پیگیر بالا بردن حداکثر سرعت پروژه هستیم و با تعریف منابع مالی درست در زمانبندی طراحی شده دو ساله به بهره برداری برسیم و مردم فهیم کرج را از نعمت مترو بهره مند کنیم.


كلمات كليدي : سازمان حمل و نقل ریلی , شهرداری کرج

بيشتر
نسخه قابل چاپ
تعداد بازديد اين صفحه: 109277
تعداد بازديد کنندگان سايت: 17523114 تعداد بازديد زيرپورتال: 109413 اين زيرپورتال امروز: 31 سایت در امروز: 9013 اين صفحه امروز: 27
کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری کرج می باشد.